Ślubne - Forum - Weselne Strona Główna Ślubne - Forum - Weselne
Ślub i Wesele - Zorganizuj ten dzień z nam

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

REGULAMIN DLA FOTOGRAFÓW I KAMERZYSTÓW PODCZAS MSZY ŚW

Poprzedni temat «» Następny temat
REGULAMIN DLA FOTOGRAFÓW I KAMERZYSTÓW PODCZAS MSZY ŚW
Autor Wiadomość
WIDEOFILM 
Krzysztof


Wiek: 60
Dołączył: 09 Lis 2007
Posty: 14
Skąd: Lublin
  Wysłany: 2009-10-18, 19:13   REGULAMIN DLA FOTOGRAFÓW I KAMERZYSTÓW PODCZAS MSZY ŚW

3. Wskazania Komisji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski dotyczące fotografowania i filmowania podczas celebracji liturgii
Ponieważ dosyć często w czasie sprawowania liturgii pojawia się w kościele kilku, a nawet kilkunastu fotografów i operatorów kamer video, zjawisko to stało się poważnym problemem, wymagającym odpowiednich uregulowań ze strony Komisji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski oraz Diecezjalnych Komisji Liturgicznych odpowiedzialnych za powagę miejsca i godne celebrowanie liturgii.
Kierując się troską o świętość liturgii, a także miejsca jej sprawowania, Komisja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski (której Przewodniczącym jest Bp. Prof. Wacław Świerzawski) wydała 5 grudnia 1994 roku Wskazania dotyczące fotografowania i filmowania podczas celebracji liturgii. Mają one na celu "zagwarantowanie sacrum liturgii przez usunięcie z naszych kościołów wszelkich praktyk i zachowań utrudniających świadome, wewnętrzne i zewnętrzne, czynne, pobożne i owocne uczestnictwo w czynnościach liturgicznych" (nr 1).
Komisja ustaliła najważniejsze zasady odnoszące się do wykonywania swoich czynności przez operatorów kamer fotograficznych i video. Mają one chronić tak samo świętość liturgii, jak i jej uczestników. Dlatego jasno wskazuje się osoby, miejsce i sposób wykonywania przez nich zadań, tak aby nie przeszkadzać uczestnikom celebracji liturgicznej. Zawodowi fotografowie i operatorzy sprzętu audiowizualnego, jeśli chcą stale wykonywać swoje czynności w czasie liturgii "są obowiązani uprzednio ukończyć specjalny kurs, zorganizowany przez Diecezjalną Komisję ds. Liturgii oraz otrzymać pisemne upoważnienie miejscowej władzy diecezjalnej" (nr 9 a). Przed przystąpieniem do rejestrowania kamerą danej czynności liturgicznej mają obowiązek uzgodnić z proboszczem lub innym prezbiterem, który jej przewodniczy, miejsce i sposób wykonywania tych czynności (por. nr 9 b). Zawsze obowiązuje ich odpowiednie i godne ubranie (por. nr 9 c) oraz zakaz zajmowania miejsca w prezbiterium, czyli "w strefie przeznaczonej dla kapłana i osób pełniących posługi przy ołtarzu i ambonie" (nr 9 d). Przepisy liturgiczne nie przewidują funkcji fotografa lub kamerzysty! W czasie danej czynności liturgicznej może być dopuszczony do jej rejestrowania tylko jeden fotograf lub kamerzysta i winien on zajmować wyznaczone mu w kościele miejsce (por. nr 9 f). Zabronione jest również używanie dodatkowych źródeł oświetlenia (reflektory, halogeny itp., (por. nr 9 e). Jeśli fotografowie i operatorzy nie będą przestrzegać ustalonych przez Komisję zasad, duszpasterze w trosce o godne sprawowanie liturgii "powinni odmówić im prawa wykonywania w kościele tych czynności" (nr 10).
Podane we Wskazaniach zasady odnoszą się także do wszystkich amatorów, którzy pragną fotografować lub filmować czynności liturgiczne. Oni także "nie mogą samowolnie użytkować swego sprzętu w czasie sprawowanej liturgii" (nr 9 b), lecz powinni uzyskać na to zezwolenie przewodniczącego liturgii.
Ogłoszenie przez Komisję Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski omawianego dokumentu, z pewnością zostało różnie przyjęte zarówno przez fotografów i operatorów kamer video, jak i przez wielu wiernych. Należy oczekiwać, że większość świadomych uczestników liturgii wyraziło dla zawartych w nim wskazań pełną aprobatę i zrozumienie. Dla większości duszpasterzy Wskazania te są podstawą prawną do "uporządkowania" także tej dziedziny życia religijnego w parafii, zawsze jednak "z nieodzowną dyskrecją i kulturą, bez uciekania się do słów czy działań powodujących uprzedzenie czy zgorszenie" (nr 10). Zachowanie ducha powyższych Wskazań z pewnością przyczyni się bardziej pobożnego i godnego przeżywania celebracji liturgicznych w kościołach .
 
 
     
tomaszlacki
fotograf


Wiek: 50
Dołączył: 28 Paź 2009
Posty: 12
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-11-04, 21:19   

Wdarł się tu błąd.
Akurat jestem w temacie orientuję się doskonale w wytycznych Episkopatu.

Po pierwsze nie jest to REGULAMIN ale:
"Wskazania Komisji Episkopatu Polski do Spraw Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego
dotyczące fotografowania i filmowania podczas celebracji liturgii"


Po drugie:
zamiast:
"W czasie danej czynności liturgicznej może być dopuszczony do jej rejestrowania tylko jeden fotograf lub kamerzysta"

powinno być:

"Podczas danej czynności może być dopuszczony do jej rejestrowania tylko jeden operator kamery filmowej lub video"

Co oznacza - czytając dalej, że podczas liturgii może uczestniczyć jednocześnie 2 operatorów: fotograf + kamerzysta
_________________
Tomasz Łącki fotografia ślubna, zdjęcia ślubne Poznań i cały świat
 
 
     
Tagi: regulamin :: fotograf :: kamerzysta :: video :: fotoreporter
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - Mapa Forum
Strona wygenerowana w 0.03 sekundy. Zapytań do SQL: 12